Logo Loading

Enter your keyword

Suplementy diety w pielęgnacji skóry

Suplementy diety w pielęgnacji skóry

Wokół suplementacji wyrosło wiele mitów i kontrowersji. Nie twierdzę, że wszystkie z nich nie są uzasadnione, wszak intencje przemysłu farmaceutycznego nie zawsze polegają na wsparciu zdrowia pacjentów, a suplementacyjna moda kreowana przez media spowodowała, iż wiele z nich produkowanych jest bez wcześniejszego zaplecza w postaci badań nad skutecznością działania. Suplementy diety to nie leki, w przeciwieństwie do nich zaklasyfikowane zostały do środków spożywczych. Tym samym nie wymagają one gruntownych badań przed wprowadzeniem na rynek. Nie oznacza to jednak, iż nie istnieją firmy, które prowadzą badania nad aktywnością swoich produktów. Dzięki nim posiadamy środki, których rozsądne i skonsultowane ze specjalistą przyjmowanie realnie może przyczynić się do poprawy stanu zdrowia organizmu, w tym kondycji skóry i włosów.

Temat suplementacji jest mi szczególnie bliski. Kiedy ponad dwa lata wcześniej zbierałam badania do swojej pracy magisterskiej ( „Suplementy diety w grupie osób korzystających z zabiegów kosmetologicznych”), przekonałam się, iż produkty, które są dostępne bez recepty i które bynajmniej z zapewnień producentów mają wspierać zdrowie pacjenta, bywają nadużywane. Większość z moich ówczesnych badanych spożywała jednocześnie kilka różnych, wzajemnie wykluczających się suplementów diety, a wybór dotyczący konkretnego produktu determinowany był przez popularność firmy i dostępność. Ich składy pozostawiały wiele do życzenia (wypełniacze, substancje przecwizbrylające, barwniki).

A jednak suplementacja na stałe została wpisana w schemat mojej terapii kosmetologicznej. Mając wiedzę na temat rekacji biochemicznych, fizjologii komórek (w tym fizjologii najważniejszych z punktu widzenia kosmetycznego: fibroblastów, keratynocytów i melanocytów), nie wyobrażam sobie pracować jedynie poprzez działanie zewnętrzne. Mimo ogromnego postępu na rynku produktów kosmetycznych w zakresie składników aktywnych, nadal wiele z nich nie dociera do głębszych warstw naskórka i skóry właściwej (czyt. artykuł Przenikanie składników aktywnych przez skórę), a bez dostarczenie konkretnych witamin, mikro i makroelementów praca skóry zostaje zaburzona. Składniki te bowiem działają przede wszystkim jako koenzymy, aktywują reakcje biochemiczne zachodzące na poziomie komórkowym (synteza białek, ATP, proliferacja i inne) i tym samym utrzymują wewnętrzną homeostazę (stan idealnej równowagi w organizmie, zdrowie).

Suplementy diety w pielęgnacji skóry

Bez dostarczenia odpowiednich składników do naszej skóry, nie zajdą procesy takie jak synteza kolagenu, kwasu hialuronowego czy proliferacja naskórka. Metabolizm komórek organizmu oparty jest o działanie różnego rodzaju koenzymów, które katalizują lub aktywują określone reakcje. W kontekście działania kosmetologicznego, szczególne miejsce mają składniki takie jak: żelazo, witamina C, NNKT, cynk. Z kolei np. u pacjentów, z problemami tarczycy, które zaklasyfikowane zostały do chorób cywilizacyjnych niezwykle istotne jest uzupełnianie tyrozyny.

  • Żelazo, witamina C, miedź – synteza kolagenu i elastyny, której celem jest zagęszczenie skóry (spłycenie zmarszczek, zwężenie porów) zachodzi pod wpływem wymienionych oligoelementów i witamin. Uzupełnienie poziomu żelaza (po wcześniejszym badaniu) jest absolutną podstawą dla skuteczności zabiegów przeciwstarzeniowych. Nie można pracować ze skórą jedynie poprzez dostarczanie składników stymulujących (np. kwas glikolowy, TCA) bez wcześniejszego uzupełnienia substratów do produkcji kolagenu. Stosowanie takich składników przy niedoborach żelaza, witaminy C i miedzi zmniejsza skuteczność terapii.
  • Glukozamina i jej pochodne stanowią prekursory do budowy kwasu hialuronowego, którego wysokie stężenie w naskórku odpowiada za nawilżenia skóry. Uzupełnienie poziomu kwasu hialuronowego w naskórku prowadzi również do zmniejszenia zmarszczek i poprawy objętości skóry. W przeciwieństwie do podawania czy suplementacji czystego kwasu hialuronowego, skuteczność i trwałość terapii za pomocą glukozaminy czy kwasu laktobionowego (zewnętrznie) jest znacznie wyższa.
  • Nienasycone Kwasy Tłuszczowe – kwasy omega-3 i omega-6 są składnikiem budulcowym błon komórkowych, wpływają na prawidłową budowę i funkcjonowanie skóry. Kwasy omega-3 zapobiegają jej nadmiernemu wysuszeniu i chronią przed uszkodzeniem, a kwasy omega-6 wpływają na prawidłową budowę naskórka. Doustna suplementacja NNKT prowadzi na poziomie skóry do zmniejszenia transepidermalnej utraty wody i stanów zapalnych (synteza prostaglandyn).
  • Cynk – odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie szlaku przekształcania retinolu w kwas retinowy, który wykazuje pełną aktywność dopiero na poziomie jądra komórkowego. Suplementacja cynku jest niezbędna zarówno w terapiach przeciwstarzeniowych jak i przeciwtrądzikowych (hamowanie pracy sebocytów).
  • Tyrozyna – naturalnie wytwarzana przez tarczycę, tyrozyna jest niezbędna w procesie powstawania melaniny, jej niedobory prowadzą do poparzenia skóry (przy ekspozycji słonecznej), ale również równomiernego rozlożenia barwnika. Suplementacja tyrozyny przy chorobie tarczycy i problemach z przebarwieniami przyspiesza i zwiększa skuteczność działań kosmetologicznych.

Bezpieczna i skuteczna suplementacja

Kojarzenie suplementów diety nie musi być związane jedynie z bezmyślnym przyjmowaniem tabletek, kapsułek czy saszetek. Podobnie jak w przypadku środków kosmetycznych, mimo, iż wiele z nich nie przynosi żadnych efektów, nie świadczy to o braku na rynku skutecznych produktów (składniki aktywne, prekursory przenikania). Efektywność i bezpieczeństwo suplementacji uzależniona jest od diagnostyki, wysokiej jakości suplementów diety, i określonej w czasie terapii.

  • Diagnostyka niedoborów – suplementacja zawsze powinna być poprzedzona diagnostyką (absolutny priorytet!). Wyjątek stanowią antyoksydanty (należy jednak zachować rozsądek w ilości – wolne rodniki neutralizowane przez przeciwutleniacze są niezbędne do zachodzących na poziomie komórkowym reakcji typu redoks). W swojej praktyce wykorzystuję m.in. badanie Analizy Pierwiastkowej Włosów, które określa dokładne poziomy pierwiastków, na podstawie których zostają dobrane precyzyjne dawki suplementów.
  • Wysokiej jakości suplementy diety – rynek suplementów diety obfituje w produkty, których składy pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego niezwykle istotne jest aby je weryfikować (zawsze!). Tylko wysokiej jakości składniki – mikro i makroelementy, witaminy, probiotyki wykazują aktywność biologiczną.
  • Suplementacja określona w czasie – przyjmowanie suplementów diety musi być określone w czasie i w zależności od efektów udoskonalane. Przewlekła suplementacja może prowadzić do niebezpiecznej hiperwitaminozy, a nadmiar żelaza w organizmie wyzwalać procesy zapalne.

Jestem zwolenniczką stosowania suplementów diety, ich rozsądne przyjmowanie może znacząco zwiększyć  nie tylko skuteczność działań pielęgnacyjnych, ale również stan zdrowia pacjentów (detoksykacja wątroby, spadek cholesterolu, regulacja pracy układu pokarmowego). Podstawą jednak jest ich precyzyjny dobór – zarówno w kontekście wysokiej jakości składników aktywnych, jak i preparatów (suplementy diety z certyfikatami, leki) a także czas trwania suplementacji.


JEŚLI SKORZYSTAŁAŚ/EŚ Z TEGO ARTYKUŁU, UDOSTĘPNIJ GO I PODZIEL SIĘ Z INNYMI. KAŻDY ARTYKUŁ WYMAGA ODE MNIE MNÓSTWA PRACY.  DZIĘKUJĘ!

No Comments

Post a Comment

Your email address will not be published.